Midzomerconcert 2019

Naast het begeleiden van koren organiseert het  Begeleidingsorkest voor Noord Holland regelmatig een eigen concert waarin ruimte is voor mooie symfonische werken en begeleidingen van instrumentale solisten.  

Op zondagmiddag 23 juni 2019 om 14.30 uur werd door het orkest in de Cultuurkoepel Heiloo een Midzomerconcert gegeven, waarin een uitdagend symfonisch programma ten gehore werd gebracht.

  • Siegfried Idyll            - R. Wagner
  • The Lark Ascending  - R. Vaughan Williams (vioolsolist Shin Sihan)
  • Symfonie no. 4          - G. Mahler (sopraan Heleen Koele)

Kaarten kostten € 22,50, kinderen t/m 16 jaar betaalden € 10,-.
Kaarten waren tegen contante betaling verkrijgbaar aan de zaal en vooraf ook te koop via www.cultuurkoepelheiloo.nl  

Dit concert werd mede mogelijke gemaakt door de volgende sponsoren:

Shin Sihan

Shin Sihan

De violist Shin Sihan was bijna 6 jaar toen hij zijn eerste vioolles kreeg. Hij studeerde bij Coosje Wijzenbeek aan de Sweelinck Academie in Amsterdam en bij Vera Beths, bij wie hij zijn Bachelor studie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag afsloot met een 10 en een onderscheiding voor zijn “fenomenale virtuositeit en fenomenale muzikaliteit”.. Momenteel studeert Shin bij prof. Kolja Blacher aan de Hochschule für Musik ‘Hanns Eisler’ in Berlijn.

Als solist speelde Shin met o.a het Residentie Orkest, het Gelders Orkest, het Symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam, het Haarlems Symfonieorkest, het Nationaal Jeugdorkest, het VU-orkest, het Concertgebouw Kamerorkest, het Symfonieorkest Koninklijk Conservatorium en het Orkest van het Oosten.

Sinds 2013 is hij 1e violist  van het Animato kwartet waarmee hij veelvuldig concerten geeft in het binnen- en buitenland. Het Animato Kwartet is sinds 2017 onderdeel van de European Chamber Music Academy en wordt regelmatig gecoacht door musici als Eberhard Feltz, Johannes Meissl en Hatto Beyerle. Ook vormt hij met pianiste Anne Brackman het vaste duo Sihan-Brackman, waarmee hij veelvuldig optreedt. Met cellist Alexander Warenberg en pianiste Yang Yang Cai vormt hij het Amsterdam Piano Trio.

Shin bespeelt een viool gebouwd in 1675 door Nicolò Amati in Cremona, hem ter beschikking gesteld door de Caldic Collectie.

 

Heleen Koele

Koele

HELDER, WARM, FLEXIBEL EN VEELZIJDIG.
Woorden die vaak genoemd worden als het gaat over het zingen van Heleen Koele.
Zij beweegt zich op alle terreinen van haar vak.
Of het nu gaat om een oratorium, een opera, een lied of om ensemblezang; alles met hart en ziel.

ORATORIUM
Heleen Koele werkte als solist met orkesten als Concerto ‘d Amsterdam (2008, 2009),
Amsterdam Sinfonietta (2000, 2008, 2010) en het Combattimento Consort (2000, 2009, 2011).
De flexibiliteit van haar stem maakt dat Heleen wordt gevraagd voor uiteenlopend repertoire,
zoals de passies van Bach, het Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi of van Tippett
“A child of our time“.
De pers over het Requiem van Brahms o.l.v. Marcus Creed “de meeste warmte werd tentoon-
gespreid door de sopraan Heleen Koele. Haar goudgerande stem liet het “Ihr habt nun Traurigkeit”
gloeien, zeldzaam en intens“ (De Telegraaf).

OPERA
Naast dramatische rollen als Suor Angelica (Puccini) en Euridice (Gluck) ontdekte Heleen Koele
haar komisch talent in de natuur van Friesland: 2008 Fra Diavolo (Aubert), 2009 Il Pittore Parigino
(Cimarosa), augustus 2010 Figaro, naar Le Nozze di Figaro van Mozart.

LIED
Samen met haar vaste pianisten Steven Faber en Bernhard Touwen vormt Heleen een duo.
Rondom een bepaald thema, bijvoorbeeld “wat doen verschillende componisten met dezelfde tekst”
worden liedrecitals gegeven door het hele land.
Uitgegeven CD: “I am a person too“ met liederen over de jeugd.
Met het Jeugd Orkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel zong Heleen de Vier Letzte Lieder van
Richard Strauss.

Heleen maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.

 

SIEGFRIED IDYLL - R. WAGNER

Wagner

De Siegfried-Idyll (WWV 103) is een symfonisch verjaardagsgedicht van Richard Wagner dat hij in 1870 schreef voor de verjaardag van zijn tweede vrouw Cosima Liszt. Het stuk is in aanleg een compositie voor dertienvoudig bezet kamermuziekensemble. Sinds de publicatie ervan wordt het meestal door symfonieorkesten gespeeld.

Cosima schreef over deze gebeurtenis in haar dagboek dat ze zachtjes wakker werd door de muziek. Na afloop kwam Wagner de slaapkamer binnen samen met de drie kinderen. Hij gaf Cosima de partituur waar op de kaft stond: Tribschen Idyll, met Fidi's vogelgezang en oranje zonsopgang, een symfonische verjaardagswens voor Cosima van haar Richard. Fidi is het troetelnaampje van Siegfried, de zoon van Cosima en Richard die in juni 1869 geboren was. Tijdens de bevalling van Fidi had Wagner een vogel horen zingen tijdens een fraaie zonsopgang boven het Vierwoudstrekenmeer, dat te zien was vanuit hun landhuis Tribschen.

Het stuk werd daarna jarenlang niet gespeeld. Wel verwerkte Wagner het stuk in zijn opera Siegfried, die in première ging in 1876. Wagner gaf het werk niet uit omdat hij het privé wilde houden en het bleef Cosima's geheime schat.

Toen Wagner in 1877 in geldnood kwam was hij echter gedwongen het stuk toch uit te geven. Hij verkocht het stuk aan Schott Music. Daarbij breidde hij de orkestratie uit naar 35 spelers, zodat het beter zou aansluiten bij de markt. De titel van het stuk werd van Tribschen Idyll omgedoopt naar Siegfried-Idyll.

bron: Wikipedia

 

THE LARK ASCENDING - R. VAUGHAN WILLIAMS

Vaughan Williams

The Lark Ascending (De Stijgende Leeuwerik) is een muziekstuk - een "pastoral romance for orchestra" - voor viool en orkest van de Engelse componist Ralph Vaughan Williams.

Het stuk verklankt het opvliegen en steeds hoger stijgen van een leeuwerik.

Vaughan William liet zich bij het schrijven van het stuk inspireren door een gedicht van 122 regels van de dichter George Meredith. Hij startte met componeren in 1914 maar werd onderbroken door de Eerste Wereldoorlog, waardoor het stuk, na enige aanpassingen in 1920, pas op 14 juli 1921 voor het eerst werd uitgevoerd door een orkest onder leiding van dirigent Adrian Boult.

bron: Wikipedia

 

SYMFONIE NO.4 - G. MAHLER

Mahler

De eerste drie delen van de Vierde Symfonie van Gustav Mahler zijn geschreven in de zomers van 1899 en 1900. Aangezien Mahler als dirigent aangesteld was aan de Weense Hofopera had hij alleen tijd in zijn korte vakantie om te componeren. Het vierde deel is later door hem toegevoegd en was eigenlijk ontworpen als laatste deel van zijn Derde Symfonie. In het laatste deel is een sopraansolo verwerkt naar een lied uit de liederenverzameling "Des Knaben Wunderhorn" van Clemens Brentano. De Vierde Symfonie is gecomponeerd voor een voor Mahler ongebruikelijk kleine orkestbezetting. De symfonie is geschreven voor 4 fluiten (3 en 4 ook piccolo), 3 hobo's (3 ook engelse hoorn, 3 klarinetten (2 ook Es-klarinet, 3 ook basklarinet), 3 fagotten (3 ook contrafagot), 4 hoorns, 3 trompetten, slagwerk, 1 harp (soms verdubbeld), strijkers en solosopraan. In het tweede deel treedt een soloviool op, een hele toon hoger gestemd dan normaal.

 

De symfonie bestaat uit vier delen:

  • Bedächtig-nicht eilen-recht gemächlich;
  • In gemächlicher Bewegung;
  • Ruhevoll (poco adagio);
  • Sehr behaglich.

bron: Wikipedia

Dit concert wordt mede mogelijke gemaakt door de volgende sponsoren:

  • BKS Bouwkosten en Advies - Schagen
  • Rozing Wonen en Dromen - Heiloo
  • Bot Bouwgroep - Heerhugowaard
  • Tally-Ho - Alkmaar, Egmond aan Zee, Heiloo en Hoorn
  • Beko Interieurs - Heiloo
  • Infologic - De Goorn

 

Who's online

We have 12 guests and no members online

Search

VOLG ONS


 Facebook


 Twitter



Copyright © 2016 Begeleidingsorkest voor Noord Holland. All Rights Reserved.